Politická strana Slovensko do toho!,
IČO: 42250161, Dátum registrácie : 07.06.2012 Číslo registrácie : OVVS 3-2012/010174
Štatutárny zástupca
Stanislav Martinčko
Stálicová 1481/10, 04012 Košice-Nad Jazerom, Slovenská republika
Secretariat-General
European Commission
Jean-Claude Juncker
Rue de la Loi 200/ Wetstraat 200
1049 Bruxelles/Brussel
Belgium
Naše číslo sz 07/18
Vec: Sťažnosť na porušovanie zásad demokratického štátu volebným systémom Slovenskej republiky, ktorý neumožňuje slobodné a spravodlivé voľby
Vážený pán Predseda Európskej komisie, obraciam sa na Vás so žiadosťou o prešetrenie stavu dodržiavania zásad demokracie a demokratických pravidiel, medzi ktoré patrí aj záruka slobodných a spravodlivých volieb. Slovenská republika tieto zásady dlhodobo porušuje volebným systémom zavedeným od vzniku samostatného štátu v roku 1993. Európska komisia nedávno aktivovala článok 7 Zmluvy o EÚ proti Poľsku, ktorému pre porušovanie zásad právneho štátu hrozí strata hlasovacieho práva. Súčasná politická kríza v Slovenskej republike, kde sa ekonomická mafia prepojená s politikmi už nezatavila ani pred vraždením novinárov potvrdzuje, že tento stav zapríčinil aj súčasný volebný systém, pri ktorom nie je možná žiadna zásadná zmena k demokracii, pretože po akýchkoľvek voľbách sa len vymení jedna skupina oligarchie a politickej mafie za inú.
Ako povedal Michael J. Abramowitz, prezident spoločnosti Freedom House. “Základné zásady demokracie – vrátane záruk slobodných a spravodlivých volieb, slobody tlače a právneho štátu – sú poškodzované po celom svete.” Preto demokracia čelí najvážnejšej kríze za posledné desaťročia.
Za jediné slobodné a spravodlivé voľby možno považovať len prvé voľby po páde komunistického režimu v bývalom Československu v roku 1990, kedy ešte nebola zavedená volebná kaucia a na kandidátky sa dostali aj nestraníci a občianski aktivisti.
Tragickým následkom transformácie bývalej nomenklatúry, štruktúr Štátnej bezpečnosti a vojenskej kontrarozviedky, neskôr prepojených s organizovaným zločinom, čo sa najmarkantnejšie prejavilo v 90-tich rokoch vygenerovaním finančných skupín, ktoré de facto ovládajú takmer všetky politické strany, bola demonštratívna a brutálna vražda novinára Jána Kuciaka a jeho snúbenky 21. februára 2018. Na Slovensku permanentne prebieha mocenský boj viacerých finančných skupín oligarchie, ktorým súčasný volebný systém schválený poslancami Národnej rady SR umožňuje prostredníctvom finančného kapitálu ovplyvňovať výsledok volieb a dosadzovať si politické strany v prospech ich ekonomických záujmov.
Súčasný väčšinový jednoobvodový volebný systém a volebný zákon č. 85/2005 Z. z. o politických stranách a politických hnutiach ako aj ďalšie právne normy sú nastavené v prospech finančných skupín, ktoré rozhodujú z pozadia o financovaní politický strán a znemožňujú aby sa mohol vo volebnej súťaži zúčastniť radový občan.
Pri súčasnom volebnom systéme nie je možné zabrániť, aby finančné skupiny a oligarchia ovplyvňovala výsledok volieb, pričom ide len o striedanie dvoch silných finančných skupín, z ktorých jedna podporuje tzv. pravicu a druhá tzv. ľavicu alebo pseudo - sociálnu demokraciu, pričom medzi nimi neexistuje zásadnejší rozdiel.
Ako štatutár mimoparlamentnej strany Slovensko do toho, upozorňujem na tri zásadné porušenia zásad demokratického štátu:
- Systém prieskumov volebných preferencii je v rukách súkromných agentúr, ktoré manipulujú verejnú mienku, vo väčšine prípadov vopred kúpenými prieskumami. Všetky prieskumy pritom účelovo znevýhodňujú mimoparlamentné politické strany, so zámerom vyvolať u voličov presvedčenie, že hlas pre tieto strany prepadne. Výsledky volieb, či už parlamentných alebo regionálnych, často potvrdzujú obrovské rozdiely medzi volebnými prieskumami a reálnymi výsledkami.
- Bývalá vláda Mikuláša Dzurindu výrazne zasiahla do ústavných práv občanov zmenou volebného zákona, čo kritizoval vtedajší prezident Rudolf Schuster, ktorý zákon vrátil do parlamentu s odôvodnením, že zavedením volebnej kaucie v paragrafe 18 ods. 4 písm. b) schváleného zákona sa ‚menším‘ politickým stranám a politickým hnutiam znemožňuje cez finančné nástroje (volebná kaucia päťstotisíc korún), aby sa zúčastnili volieb, ktoré sú rozhodujúcou súťažou politických síl. Volebná kaucia zvýhodňuje ‚silné‘ politické subjekty. Volebná kaucia obmedzuje slobodnú súťaž politických síl ešte predtým, ako sa táto súťaž začala a ako boli zistené výsledky hlasovania.“ A pripomenul, že „volebná kaucia sa nevyužíva ani v iných európskych krajinách, v ktorých sa uplatňuje volebný systém pomerného zastúpenia.“ Je evidentné, že volebná kaucia mala zabrániť menším stranám vstúpiť do volebného zápasu a istým spôsobom odobrať hlasy tzv. veľkým stranám. Ak sa ani po takmer pätnástich rokoch od platnosti zákona na tomto diskriminačnom opatrení nič nezmenilo, znamená to, že zákon vyhovuje všetkým veľkým politickým stranám. Nevyhnutnosť zohnať peniaze na zloženie volebnej kaucie núti strany bez finančného krytia stať sa vazalom svojich sponzorov. Generálny prokurátor SR podal v decembri 2007 návrh, aby Ústavný súd SR posúdil, či je volebná kaucia v súlade s ústavou. Nález ústavného súdu síce konštatoval, že kaucia predstavuje zásah do výkonu volebného práva chráneného ústavou, ale ústavnú požiadavku nemožno chápať absolútne. Dzurindovej vláde nestačilo päťpercentné obmedzujúce kvórum pre politické strany na vstup do parlamentu. Siahol na účinnejšiu prekážku - na peniaze. Ústava v čl. 31 hovorí, že „zákonná úprava všetkých politických práv a slobôd a jej výklad a používanie musia umožňovať a ochraňovať slobodnú súťaž politických síl v demokratickej spoločnosti“. V rozpore s ústavou a medzinárodným dohovorom, zavedenie volebného kvóra, 5% pre jednu stranu, u koalície zloženej z dvoch alebo troch politických strán 7 %, u koalície zloženej zo 4 a viac politických strán je to 10 %, spolu so zavedením kaucie vo výške takmer 17 000 eur majú za cieľ znemožniť účasť vo voľbách väčšine občanov Slovenskej republiky, čím je účasť vo voľbách umožnená len majetným. Volebný systém je zjavne diskriminačný voči občanom Slovenskej republiky, ktorí ak nemajú peniaze alebo kontakty na politické strany nemajú šancu zúčastniť sa volieb. Existujú dôkazy potvrdzujúce, že miesta na kandidátkach politických strán sa kupujú a na prvých miestach sú celé predsedníctva politických strán. Namiesto zmeny volebného zákona v súlade s princípmi demokracie, predseda Národnej rady koaličnej Slovenskej národnej strany (SNS) Andrej Danko, navrhuje veľkú novelu zákona o politických stranách s cieľom zhoršenia podmienok pre spravodlivé a slobodné prostredie pre voľby stanovením minimálneho počtu členov strany na 500 členov, vrátane ďalších obmedzení. Ak strana nebude zaregistrovaná minimálne rok pred voľbami, nebude môcť kandidovať v parlamentných voľbách. Novela má nariaďovať, že registrovaná strana nemôže meniť svoje hodnoty, teda programové ciele. Navrhuje sprísnenie kontroly fungovania strán s cieľom ich výmazu z registra strán. Po zrušení politickej strany jej členovia princípom kolektívnej viny nebudú môcť kandidovať na kandidátke inej strany. Táto novela je zjavne návratom k praktikám totalitných režimov.
- Zákon o politických stranách, ktorý sa od roku 1990 upravoval podľa požiadaviek vládnucich politických strán sa začal zneužívať na likvidáciu nežiaducich mimoparlamentných politických strán hlavne za vlády strany Smer –SD. Mimoparlamentné strany sú účelovo ekonomicky likvidované vysokými pokutami za nezávažné porušenia priamo Sekciou verejnej správy Ministerstva vnútra pod vedením bývalého ministra Kaliňáka, úzko prepojeného s politickou mafiou a oligarchiou a ako sa potvrdilo, aj s krytím talianskej mafie a osobu, na ktorú bol vydaný európsky zatykač. Strana Slovensko do toho, dostala pokutu 10 000 eur za to, že volebnú kauciu nepreviedla z tzv. transparentného účtu, pričom sa táto pokuta navýšila na sumu 17 000 eur. Touto neprimerane tvrdou represiou a tvrdosťou zákona Slovenská republika zjavne porušuje zásady demokratického štátu.
- Súčasný väčšinový volebný systém pri ktorom je celá Slovenská republika jedným volebným porušuje zásady demokratického štátu, pretože znemožňuje účasť v spravodlivých a slobodných voľbách občanom Slovenskej republiky, ktorí nie sú prepojení s politickými stranami alebo oligarchiou, ktorá ich financuje. Pre dodržanie zásad demokracie a odstránenie vplyvu oligarchie a ekonomickej mafie je preto nevyhnutné prijatie zákona o zmene volebného zákona na pomerný s vytvorením 79 volebných obvodov, aby sa do NR SR dostali aj ľudia z jednotlivých regiónov. Poslanci sa musia zodpovedať voličom vo svojich volebných obvodoch, ktorí musia mať právo na ich odvolanie miestnym referendom v danom volebnom obvode.
- Hodnovernosť volieb na Slovensku spochybňuje skutočnosť, že nepodliehajú nezávislej kontrole, ktorá by bez akýchkoľvek pochybnosti vylúčila podozrenie z manipulácie s priebehom a výsledkami volieb. Tejto kontrole musí podliehaťtlač, výroba a distribúcia volebných hárkov, obálok a písacích potrieb po dobu min. 6 mesiacov od skončenia akýchkoľvek volieb. Dôvodné pochybnosti vyvoláva skutočnosť, že všetky technické prostriedky k voľbám od roku 1995 zabezpečuje stále tá istá súkromná firma BONUS REAL!
Na základe uvedených dôvodov žiadam Európsku komisiu o prešetrenie volebného systému v Slovenskej republike, ktorý v konečnom dôsledku poškodzuje európske hodnoty, ktoré sú založené na základných princípoch demokracie medzi ktoré patria a priori slobodné a spravodlivé voľby.
Ak majú byť voľby slobodné a spravodlivé, musia existovať demokratické zásady, o ktoré sa voľby budú môcť oprieť. Vláda preto musí zabezpečiť:
- vytvorenie primeraných podmienok s cieľom pripraviť spravodlivé a slobodné prostredie pre voľby,
- vytvorenie potrebných podmienok v priebehu volieb s cieľom podporiť spravodlivé a slobodné
prostredie na účasť občanov vo voľbách bez nátlaku a obáv,
- prijatie právnych predpisov a nariadení, podľa ktorých sa budú riešiť povolebné problémy.
Prešetrenie tejto žiadosti a vyvodenie zodpovednosti voči Slovenskej republike je obzvlášť aktuálne, pretože politický systém založený nielen na slobodných a spravodlivých voľbách, ale aj vláde zákona, rozdelení moci a ochrane slobody prejavu, zhromažďovania, vierovyznania a súkromného vlastníctva, čo zabezpečilo Západu a celému svetu bezpečnosť a prosperitu - zažíva krízu. Tohtoročné voľby vo Francúzsku, Holandsku a Taliansku pravdepodobne znova prinesú silnú kritiku zásad otvorenosti a integrácie podobne, ako sa to stalo v referende o vystúpení Spojeného kráľovstva z EÚ a zvolení Donalda Trumpa za prezidenta USA. Správnou odpoveďou na nespokojnosť s demokraciou však nie je menej, ale viac demokracie: väčšia angažovanosť slušných ľudí pri spravovaní verejných záležitostí, posilnenie nezávislosti a odbornosti kontrolných orgánov alebo väčšia decentralizácia.
Stanislav Martinčko
štatutárny zástupca strany
Slovensko do toho!